Bottarna tar över

Var är vi 2024 – en framtidsspaning

Del 1 – bottarna tar över

Digitalisering, artficiell intelligens, virtual reality, augmented reality, eller AI, VR och AR är modeord 2017. Vad kommer de att innebära? Egentligen? Ja, om jag kunde besvara den frågan så skulle i alla fall MIN framtid vara säkrad. Ingen vet, det är det som gör det så spännande. Men tillåt mig komma med några gissningar, tankar och personliga tips.

Vi börjar med Eyjafjallajökull
Året är 2010 och tusentals människor blir strandsatta världen över på grund av ett vulkanutbrott på Island. Varför är det intressant? Jo, därför att på den tiden, sju år sedan, så ägde bara var femte svensk en smartphone*. 1 av 5. 20%. Så se dig om på kontoret, eller bussen, tåget, fiket, eller var du än befinner dig. Och tänk att för sju år sedan var det bara 20% av de som är runtomkring dig som ägde en smartphone. Idag är det 4 av 5. 80% av alla svenskar äger en smartphone. Och enligt soi2016.se så har 100% av svenska barn mellan 12-15 år tillgång till en egen smartphone. ALLA ungdomar alltså.

Därför har jag valt att titta 7 år fram i tiden. 2024. Var är vi då? Låt oss utforska lite.

Artificiell intelligens och bottar
Alltfler menar att maskinerna kommer att göra våra jobb i framtiden. Och det finns ju naturligtvis en sanning i detta. Vi ser redan hur ”chat-bottar” kan konversera med människor och lösa problem åt dem. Bottar är utmärkt för att leta upp redan befintlig kunskap. Vilket gör att konsumenter kan få snabb service och support vid enklare, upprepade frågor. Kolla gärna denna korta video:

Data, data, data
För att bottarna ska bli intelligenta så behöver de få tillgång till DATA för att lära sig mer. Och just kombinationen av big data och individuell data kommer att vara kritisk för framgång. Om bottarna på ett RELEVANT sätt kan använda både omvärldsdata/trender/ rekommendationer/historik för att ge mig exakt det jag behöver, när och var jag behöver det, till en kostnad som jag tycker är rimlig – ja då, är jag helt för det! Bring them on bara! Om jag får bättre, mer relevanta erbjudanden, om jag får den hjälp jag behöver, om jag får rekommendationer som faktiskt gör mitt liv bättre då är jag med.

Dark social
När vi ändå pratar om bottar så måste vi faktiskt också prata om IM, eller instant messenger, eller meddelandeappar. Dessa ”stängda” sociala plattformar vinner mycket mark, framför allt i Asien. 3 av de 5 mest nedladdade apparna 2016 var ”stängda” sociala plattformar: 1. Snapchat, Facebook Messenger och Instagram. Vad menar jag med ”stängda”? Jo, att användaren aktivt måste lägga till andra användare till sitt nätverk, både vänner och varumärken. (de två andra apparna var Pokemon Go på 3:e plats och Facebook på 5:plats)

Don’t leave me!
Det finns redan idag bottar för meddelandeappar. Och vissa (Ted Livingston, VD på kik messenger, exempelvis) menar att meddelandeappar är det nya internet och att bottarna är de nya hemsidorna. Tanken med bottarna är förstås att användarna inte ska behöva lämna appen för att göra andra saker. Man chattar helt enkelt med sina bottar: kalender-bot, boka-flyg-biljetts-bot, boka-bord-bot, kart-bot, betalnings-bot, HM:s shopping-bot, kaffe-bot, etc.

I detta scenario så kommer t ex ”kaffe-botten” att chatta med dig när du gått förbi ditt lokala kaffehus och INTE köpt kaffe på din vanliga tid. ”Hallå där, du glömmer väl inte din salted caramel latte, Roger! Du vet hur grinig du blir om du inte dricker kaffe. Ska jag göra en beställning? Du kan hämta upp din kaffe om 5 minuter”. Du skriver ”Ja, med en extra shot espresso, tack”. Smart. Bra. Rätt. Och läskigt.

Gör dig tillgänglig!
Alla har smartphones. Och alla använder meddelandeappar. Det bästa du kan göra som företag är att se till att det är möjligt att chatta med dig, eller din bot, i den app som din kund föredrar. Då kan du leverera den kundupplevelse som dina kunder förväntar sig, och kommer att kräva.

Framtiden, del 2
Nästa blogginlägg kommer att handla om delningsekonomin och hur den kommer att förändra konsumtion och ägandekonceptet i framtiden. Stay tuned! Vad tror du om framtiden? Kommentera gärna, eller kontakta oss!

* Svenskarna och internet 2016, soi2016.se